Folk og fæ vender tilbage



I det hjørne af min reol, der går under kælenavnet Filmoteket, har jeg stående alle 90 episoder af All Creatures Great and Small, tv-serien om de tre dyrlæger i i tredivernes Yorkshire, der fik den noget afsnuppede og upoetiske titel Folk og fæ på dansk. Den kunne ses i ethvert fjernsynsapparat med respekt for sig selv i årene 1978-1990, og jeg ved ikke hvor mange gange, serien har været genudsendt siden, men som min reol røber, er jeg aldrig blevet træt af den.

For dem, der eventuelt ikke skulle kende historien, begynder den i 1937, hvor den nyuddannede dyrlæge James Herriot bliver ansat i den etablerede Siegfried Farnons praksis i den idylliske landsby Darrowby, hvor landmændene ikke har meget til overs for fagkundskaben. De foretrækker deres egne middelalderlige metoder, hvad der selvfølgelig fører til stribevis af komiske episoder for dyrlægerne og ikke mindst for den unge Herriot.

Det er kun tabloidavisen Daily Mail, der rynker på næsen, men det vil jeg nærmest betragte som en anbefaling

Siegfried Farnon selv er flamboyant og kolerisk, inkonsekvent og undertiden krakilsk, men også ekstravagant, omsorgsfuld, loyal og i bund og grund hjertensgod. Farnons dyrlægestuderende yngre bror Tristan hjælper også til i praksissen, men de to brødre er som nat og dag og derfor heller ikke altid de bedste venner. Derudover er Tristan en pigeglad spradebasse, der konstant får viklet sig ind i de mest håbløse og pinlige situationer. Mens han forbliver den evige ungkarl, løber den jordbundne og helt igennem fornuftige Herriot af med den lokale skønhed Helen, som han stifter familie med.

Humor og romantik sammenholdt med den tidstypiske samfundsbeskrivelse gør serien til eminent familieunderholdning, ikke mindst på grund af fremragende skuespil. Især Robert Hardy, der spiller Siegfried, er uforlignelig, og ret beset var det også mest på grund af ham, jeg syntes, at jeg var nødt til alt anskaffe mig bokssættet.

Nu er der så sket det, at der er ved at blive lavet en nyindspilning af den gamle serie med nye, friske skuespillere, hvad der uvilkårligt fylder mig med både fryd og bekymring, for hvordan skal det nogen sinde kunne lade sig gøre at erstatte mit gamle idol Robert Hardy som Siegfried! Premieren fandt sted i tirsdags på den britiske Channel 5, og efter 1. episode er der bred enighed blandt anmelderne om, at den nye udgave er vellykket, selv om den tilsyneladende er helt anderledes. I modsætning til den gamle serie bygger den nye i langt højere grad på de oprindelige bøger, der dannede grundlag for filmatiseringen.

The Times kalder den nye serie 'A charming antidote to all the doom and gloom.' The Arts Desk er inde på det samme: 'Comforting escapism for an age of pandemics and eco-panic.' Hele anmeldelsen her.

Så vidt jeg kan se, er det kun tabloidavisen Daily Mail, der rynker på næsen, men det vil jeg nærmest betragte som en anbefaling.

Også traileren ser lovende ud. Nu er det så bare at vente på, at DR indkøber serien, så den talstærke skare af anglofile danskere også kan få fornøjelse af den. Jeg glæder mig.

I øvrigt er det Downton Abbeys instruktør Brian Percival, der har instrueret.

Kategori: . Bookmark permalink.

8 svar på Folk og fæ vender tilbage

  1. Erik Hulegaard skriver:

    Fascinationen af All Creatures Great and Small deles. At Samuel West er et nutidigt kvalificeret valg som Siegfried Farnon kan sagtens være rigtigt. Men – som i sportens verden, hvor noget kan være verdensklasse og så i de få sublime øjeblikke findes der noget ”over verdensklassen” – gælder det også Farnon-rollen.

    Afdøde Robert Hardy tilførte rollen noget helt særligt, nærmest en uforlignelig bipolar-agtig uniformering af dynamisk energi, artikuleret temposkift, troværdig varme og uimodståelig charme, der var unik. Et andet lignende eksempel på ”perfekt artistisk uniformering” var John Thaw som insp. Morse, dog med et ganske anderledes temperament.

  2. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaard: Jeg kunne ikke være mere enig!

  3. Madame skriver:

    Folk og fæ var en smuk serie, og jeg håber den nye udgave snart finder vej til dansk fjernsyn. Traileren er forrygende :-)

  4. Uffe Jerner skriver:

    @Madame: Ja, forhåbentlig bliver det så også muligt at abstrahere fra den gamle udgave og undgå at sammenligne. Under alle omstændigheder vil den gamle blive udkonkurreret på billedkvaliteten :)

  5. capac skriver:

    Med Diana Rigg som hvidhåret, gammel dame kan det ikke gå helt galt. Så må vi bare håbe, at ungdomsfikserede DR kender sin besøgelsestid og investerer i den nye udgave.

  6. Uffe Jerner skriver:

    @capac: Vi må krydse fingre!

  7. Lene skriver:

    Jeg har aldrig set hele serien. Men de afsnit jeg har set, har jeg hygget mig vældigt med.
    Hvis ikke DR opper sig, bliver du måske nødt at finde en udbyder, hvor du kan se Channel 5 :-)

  8. Uffe Jerner skriver:

    @Lene: Der er vist ingen danske udbydere, der tilbyder Channel 5, så jeg må bare håbe på det bedste :)

Skriv en kommentar