Tøjeri på to hjul



Jeg hører til dem, der godt kunne finde på at deltage. Ideen er, at man møder op i sit mest autentisk klassiske cykelantræk og helst med cykler, der passer til påklædningen. Det cykelsportslige moment spiller derimod ikke den fjerneste rolle, eftersom formålet er at have det så sjovt som muligt, og eftersom det foregår i London, er der selvfølgelig indlagt både Picnic Break og Afternoon Tea på ruten.

Derudover uddeles der priser for Best Vintage Bicycle, Best Decorated Bicycle og for Best Moustache. Dresscoden finder man i løbets regler for etikette, hvor det understreges, at 'overdressed' does not exist in our vocabulary'. Prisuddeling for Best Dressed Man og Best Dressed Woman er en selvfølge.

Men ingen af delene blev til noget i år. Det 12. årlige London Tweed Run skulle have været afholdt i strålende solskin den 2. maj, men måtte som så meget andet aflyses på grund af den famøse lockdown, så jeg har stadig til gode at kunne prale af at have deltaget.

Konceptet har så småt bredt sig til storbyer over det meste af verden, og en dansk udgave, Copenhagen Tweed Ride, findes også – og er blevet aflyst af samme grund som i London. I går blev der dog gennemført en skrabet udgave af arrangementet under navnet Copenhagen Tweed Picnic med medbragte madkurve i Valbyparken. Det kunne jeg i princippet have meldt mig til – hvis ikke det var, fordi jeg er født og opvokset i Danmark og derfor ikke deltager i hverken revolutioner eller skovture i tilfælde af regnvejr.

Men til næste år – måske.

* * *
London Tweed Run har eksisteret siden 2009, og der ligger fotogallerier fra tidligere år her. Ukrainsk tv har haft held til at fange stemningen her.

Kategori: ,,,. Bookmark permalink.

10 svar på Tøjeri på to hjul

  1. Erik Hulegaard skriver:

    Ingen kan som briterne skabe traditioner, hvad enten det er tweed-baseret, militært, sport, skuespil, o.m.a. - Den vinøse betegnelse "vintage" tager jeg med ind i mange traditionsfaste britiske arrangementer.

    Jeg har blogejeren let mistænkt for at have en vis faible for det britiske, også når man betragter hans klassisk tekstil-baserede opslag på Instagram.

    Selv har jeg siden fødslen lidt af engelsk syge, først som spæd i en somatisk variant, efterfølgende udelukkende på det følelsesmæssige plan. - Jeg vil inderligt savne briterne i EU.

  2. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaard: Jeg kan ikke løbe fra, at jeg har visse anglofile tilbøjeligheder, og hvis jeg troede på inkarnation, ville jeg have en stærk mistanke om, at jeg havde tilbragt et tidligere liv på De Britiske Øer. Jeg er dog ikke helt blind for, at mangt og meget tager sig mere romantisk ud fra denne side af Nordsøen end fra den anden, og at England ikke altid er som på film.

  3. Eric Bentzen skriver:

    Husk at tjekke mølkuglernes bedst før-dato.

  4. Ellen skriver:

    Haha - det ville lige være noget for mine englændere, som elsker alt vintage, lige fra tøj til gamle biler og ... væltepetere, som de har to af, en ny efterligning og en ægte, gammel sag.
    Af en eller anden grund virker disse meget britiske 'festforestillinger' ikke nær så grinagtige, som det nemt bliver tilfældet, hvis man prøver på noget lignende i Danmark. Det traditionelle Flower Show, som mine englændere også (i normale år) afholder, ville nok falde lidt til jorden herhjemme.
    Du ville også elske The Goodwood Revival, som de tager til hvert år i reglementeret udklædning. Bare ikke i år, altså ...

  5. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Du har ret, den slags bliver aldrig det samme i Danmark, fordi danskere har det med aldrig at ville rette sig 100 procent efter reglerne, og det er jo nødvendigt, hvis arrangementer af den type skal fungere. Stil er ikke vores stærke side .. .

    Goodwood har stået på min huskeliste i mange år, og jeg satser stadig på, at det bliver til noget en skønne dag. Det samme gælder The Chap Olympiad.

  6. Madame skriver:

    Det er sjovt at se, hvor opfindsomme deltagerne er med hensyn til påklædningen.
    Der er jo igen mode i tøj fra 50'erne og 50'erne, som er utrolig elegant :-)

  7. Uffe Jerner skriver:

    @Madame: Ja, det kunne være sjovt, hvis det igen blev moderne for voksne mænd at gå i herretøj i stedet for som nu i teenagetøj ...

  8. Lene skriver:

    Jeg er sikker på at stilen vil klæde dig. Jeg håber at du kommer af sted til England og får oplevet Der var Engang (når corona vil det)

  9. Uffe Jerner skriver:

    @Lene: Desværre tør man jo dårlig nok bare tænke på at bevæge sig uden for landets grænser i øjeblikket – og slet ikke til England :-(

Skriv en kommentar