DEN KEDELIGE JULEKALENDER
Prolog

I går, da jeg gik og ryddede op, åbnede jeg en skuffe og faldt over et chartek, hvor der stod Den kedelige julekalender udenpå. Jeg kunne godt huske, at jeg havde skrevet sådan én på en tidligere blog i blogskrivningens velmagtsdage, før Facebook kom til og udløste et bombardement af alle mulige andre hurtige sociale medier, som kørte hele den adstadige blogkultur ud på et sidespor. Men jeg havde glemt, at jeg havde printet kalenderen ud og stadig havde den liggende.

Det tog jeg som et tegn på, at den måske fortjente en reprise, selv om det er sin sag at gentage sig selv, medmindre man er i besiddelse af en helt ustyrlig selvglæde. Men nu gør jeg det alligevel.

Den kedelige julekalender blev til som et stilfærdigt modstykke til den eksalterede juledyrkelse, som nogle af os kan gå hen at få præstationsangst af – en påmindelse om, at julemåneden ikke nødvendigvis er én lang fest, og at tilværelsens absurditet ikke fornægter sig, bare fordi vi tilfældigvis skriver december. For det meste er det, vi oplever i december uden for medierne og julekatalogerne, ikke mindre trivielt, almindeligt eller akavet end det, vi oplever resten af året. Det kan man tude over – eller grine ad.

Vælg selv. Løjerne – eller rettere manglen på samme – begynder i morgen, så nu er I advaret.

God (mis)fornøjelse!

Kategori: . Bookmark permalink.

6 svar på DEN KEDELIGE JULEKALENDER
Prolog

  1. Erik Hulegaard skriver:

    Som "abonnent" på denne blogs kommentarfelt over nogen tid har man(d) svært ved at forestille sig en kedelig julekalender. Men det vil de næste - formentlig - 24 daglige indlæg be- eller afvise. Lad se!

  2. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaard: De er alt for venlig, hr. abonnent – jeg skal nok gøre mit bedste for, at De kommer til at kede Dem :)

  3. Ellen skriver:

    Jeg ser frem til den højst sandsynligt ukedelige kedelige julekalender :-)
    Vi har faktisk allerede planer for hele syv dage i december, hvilket er mere, end vi plejer at have (hvis vi ser bort fra den hvertandetårlige englandstur, som ikke bliver til noget i år), men så meget for coronatider ... vi må have følt, at der skulle kompenseres for et eller andet ;-)

  4. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Bare vent, du kommer til at gabe kæberne af led!

  5. Eric Bentzen skriver:

    Jeg husker førsteudgaven (ikke i detaljer), og den var bestemt ikke kedelig :-)

  6. Uffe Jerner skriver:

    @Eric Bentzen: Imponerende!

Skriv en kommentar