Tung var min barndoms tærte



Da jeg for skræmmende mange år siden trådte mine barnlige hjemmesko i udkanten af Aalborg ('futsko' på de breddegrader), var der noget, der hed en dagmartærte, som man købte hos bageren om søndagen, når man skulle have gæster. Det var en flerepersoners tung og klistret, rund konstruktion af wienerbrødsdej bestående af syv mindre, glasurbelagte cirkler, og den dryppede uhæmmet af fedtstof, når man spiste af den.

På den fremmede ø, vi var ankommet til, udløste ordet kun måben hos bagerdamen og heraf følgende angst og rådvildhed hos mig

En rødglødende sommerdag i midten af det forrige århundrede, da jeg stod ude på gaden i en københavnsk forstad og betragtede det sørgelige syn af alle vores sammenstuvede møbler, der ét for ét blev båret fra flyttebilen og ind i det tomme hus, som skulle være vores fremtidige hjem, blev jeg af min mor sendt til bageren efter en dagmartærte til kaffen. Jeg var seks år og forbandt ikke ordets første led med et pigenavn, og jeg havde ikke den ringeste anelse om, hvad en tærte var. I øvrigt udtaler nordjyder, som vi jo var, ikke 'e' i enden af et ord, så for mig var 'dejmortært' bare det kodeord, der skulle til for at udløse den aktivitet i en bagerbutik, som var forudsætningen for at man kunne forlade butikken igen med den kage, man havde haft i tankerne, da man fremsagde ordet. Hvis man forstår.

Men på den fremmede ø, vi var ankommet til, udløste ordet kun måben hos bagerdamen og heraf følgende angst og rådvildhed hos mig. Hun forstod ikke, hvad jeg sagde, og det gjorde ingen forskel, at jeg blev ved med at gentage mit 'dejmortært'. Tårerne var for længst begyndt at brænde bag øjeæblerne, da jeg i sidste øjeblik, inden gråden fik overtaget, opdagede dét, jeg var kommet efter, i vinduet. Jeg pegede på dagmartærten og sagde halvkvalt: 'Så'n én'. 'Nårh,' svarede damen, 'en smørkage!' og en sten så tung som kagen selv faldt fra mit hjerte.

Siden har jeg ikke taget hverken 'dejmortært' eller 'dagmartærte' i min mund, lige som jeg i en endeløs årrække aldrig stødte på ordet her på højre side af Storebælt. Men pludselig en dag, sådan rundt regnet halvtreds år efter, hvad skimtede jeg mon ud af øjenkrogen under et indkøbsraid, da jeg passerede bagerafdelingen i Kvickly? Et skilt med følgende ordlyd:

UGENS TILBUD
DAGMARTÆRTER
PR. STK. 34,-

Jeg gennemstrømmedes selvsagt af blandede følelser ved synet af skiltet, men modstod alligevel fristelsen til at hjemføre et eksemplar af den famøse tærte. I den mellemliggende tid havde Madame nemlig for længst belært mig om konsekvenserne af at sætte tænderne i den slags livstruende klumper af transfedtsyrer.

Siden har jeg bemærket, at de fleste andre supermarkeder og bagere her på øen har taget dagmartærten til sig og udfaset smørkagen. Derfor vil jeg i behørig afstand fra kagen glæde mig over, at afstanden mellem landsdelene sprogligt er blevet kortere i de mellemliggende år og vente spændt på at høre om de første politianmeldelser mod Kvickly og andre wienerbrødsforhandlere for uagtsomt manddrab som følge af fremstilling og salg af dødbringende tærter. Og i øvrigt bede til, at jeg ikke selv en skønne dag får en i hovedet.

Kategori: ,. Bookmark permalink.

8 svar på Tung var min barndoms tærte

  1. Madame skriver:

    Jeg tror, vi alle har den slags minder fra barndommen, hvor vi ikke blev forstået - eller hørt. Det glemmer man ikke. Jeg kan huske, jeg blev sendt til cigarhandleren efter Gillette barberblade og 20 blå North State. For at kunne huske disse mærkelige ord, måtte jeg gentage dem igen og igen, og det syntes cigarhandleren var usigeligt morsomt.

  2. Uffe Jerner skriver:

    @Madame: Ja, voksne skulle bare vide, hvad der foregår i et barns følelsesregister! Min historie her ovenfor var kun begyndelsen på det sproglige mareridt, der ventede mig, men heldigvis lærer man hurtigt, når man ikke er ældre. Jeg tror kun, det tog mig et par måneder at revidere mit ordforråd og aflære mig min aalborgensiske dialekt :)

  3. Ellen skriver:

    Et af barndommens traumer, som manifesterer sig så forskelligt hos os.
    Pudsigt nok kalder jeg det for en smørkage, mens John holder på, at det er en dagmartærte, selv om han er lige så ærkesjællandsk som jeg er!
    Men vi elsker den begge to, uanset hvad den hedder og tillader os at købe den en gang om året :-)

  4. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Den ene gang om året, er det den 13. marts, kejserinde Dagmar af Ruslands fødselsdag?

  5. Eric Bentzen skriver:

    Det er vel ca. 40 år siden, jeg sidst smagte en dagmartærte, og den gjorde mig ikke til kagemand. Det har sparet mange servietter ...

  6. Uffe Jerner skriver:

    @Eric Bentzen: Det lader til, at vi bedømmer kagens kvaliteter nogenlunde ens.

  7. Lene skriver:

    Kært barn har mange navne, og siden 2004 har transfedtsyrer ikke været i problem i Danmark, så spis du bare. Den er rigtig god. :-)

  8. Uffe Jerner skriver:

    @Lene: Der kan man bare se! Men 'transfedtsyre' er nu et godt ord – og jeg er da glad for, at du ikke skrev 'siden 1904 ...' :)

Skriv en kommentar