Andre menneskers tøj



Til at begynde med var jeg skeptisk. Én ting var at købe en grydeske i en genbrugsforretning eller en lysekrone på et loppemarked, men tøj? Andre menneskers aflagte kluns? Hvad kunne der ikke gemme sig i sømmene af ondsindede mikroorganismer i form af svampesporer, bakterier eller coronavirus? Ganske vist var corona på det tidspunkt et ukendt fænomen, men alligevel! Og nok kunne tøj både vaskes, koges og renses, men nej – dér trak jeg alligevel grænsen.

Hvorfor give 13.000 kroner for en Burberry-trenchcoat, når jeg kunne få en næsten ubrugt for 150?

Men selvfølgelig er genbrug en god idé ud fra et miljø- og overforbrugsbegrænsende perspektiv. Det kunne jeg godt se, og Madame var allerede for mange år siden first mover på området. Hun var en rutineret kvalitetsspotter på de store loppemarkeder i Nordsjælland, og en skønne dag besluttede jeg mig til at gå med bare for det gode selskabs skyld. Det var dér, jeg pludselig så lyset, for hvorfor give 13.000 kroner for en ny Burberry-trenchcoat, når jeg kunne få en næsten ubrugt for 150? Og var det ikke meget sjovere at give 100 kroner for et par splinternye, men fejlkøbte Crockett & Jones-støvler, som ellers ville have kostet mig det fyrredobbelte? Eller hvad med et tusindkroners Gucci-slips til en tier?

Efter at have været i praktik hos Madame i et par år føler jeg mig nu som fuldbefaren genbrugshaj. Ikke nok med, at jeg har sparet svimlende summer på tøj, jeg kan også bryste mig af at være en af dem, der går forrest i kampen mod forureningen – i det mindste indtil der er en eller anden økonom eller biokemiker, der offentliggør en sindrig beregning, hvori der indgår et utal af hidtil ukendte faktorer og uforudsete omstændigheder, som viser, at genbrug vil udrydde alt liv på kloden og ende med at blive vores sikre undergang.

Men indtil da vil jeg nyde at føre mig frem i hele min garderobe af aflagt tøj.

Kategori: ,. Bookmark permalink.

6 svar på Andre menneskers tøj

  1. Ellen skriver:

    Din oprindelige modstand er fuldt forståelig, men efter at have gjort en (yderst kort) karriere i en Røde Kors-butik har jeg set, hvor fint og rent tøjet er, som kommer i butikken. Er der lidt smuds eller pletter, går det videre til hovedkvarteret, og, hvis det er slemt, går det derfra direkte til omdannelse til hundetæpper.

    Man kan være heldig at finde guld i genbrugsbutikker, hvilket du jo altså har gjort.

  2. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Ret skal være ret – det er ikke en naturlov, at man kan gøre et kup, hver gang man betræder en genbrugsbutik. Det kræver noget tid, men til gengæld er det en stor tilfredsstillelse, når det lykkes. I øvrigt glæder det mig, at genbrugstøj er blevet (næsten) comme il faut. Det var det bestemt ikke i min barndom!

  3. Madame skriver:

    Hvor var det godt, at du langt om længe så lyset :-) Nu venter vi bare på, at loppemarkederne må åbne igen.

  4. Eric Bentzen skriver:

    Genbrugstanken er helt igennem prisværdig, blot tænker jeg, at alle de gode fund må fylde. Har I fundet et genbrugsklædeskab?

  5. Uffe Jerner skriver:

    @Madame: Man har lov at blive klogere ...

  6. Uffe Jerner skriver:

    @Eric Bentzen: Du træder på en øm tå. Vi har ikke længere plads til et genbrugsklædeskab, og hvis vi ikke beslutter os for en tilbygning, må nogle af fundene nødvendigvis ende som gen-genbrug.

Skriv en kommentar