#20 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen



I min reol står der 76 næsten ens sort- og gulstribede bøger, som det har taget mig mange år at samle. Bøgerne er håndbøger, der indeholder oplysninger om danskernes liv, levned og færden siden 1933, og det er betryggende at vide, at jeg til hver en tid kan slå selv små detaljer op, som det er meget tidkrævende at skaffe sig oplysning om på anden måde. Det er derfor, jeg har bøgerne stående. Hvis jeg ikke havde det, ville jeg for eksempel aldrig have vidst, at en murersvend i 1947 tjente 2 kroner og 98 øre i timen.

Tilsammen optager bøgerne flere meter hyldeplads, og på gulvet neden for reolen ligger der lige så mange hyldemeter med helt andre bøger i bunker, fordi der ikke er plads til dem i reolen. Det er fortrinsvis romaner, som jeg har læst, eller som jeg har tænkt mig at læse.

Rummet ser temmelig rodet ud, og en dag, jeg skal have gæster, beslutter jeg mig for at gøre noget ved det. Det er over et år siden, jeg sidst slog noget op i en af de stribede bøger, og hvornår jeg gjorde det forrige gang, kan jeg ikke huske. Jeg overbeviser mig selv om, at bøgerne slet ikke er så vigtige for mig, som jeg har gået og troet, og jeg tager dem ud af reolen og fylder hullet ud med de bøger, der ligger på gulvet. De sort- og gulstribede bøger bærer jeg ud til bilen. De kan lige nøjagtig være i bagagerummet, og det er meningen, at jeg vil køre hen med dem på genbrugspladsen, så snart gæsterne er gået.

En uge efter ligger bøgerne stadig i bagagerummet.

Kategori: . Bookmark permalink.

12 svar på #20 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen

  1. Eric Bentzen skriver:

    Det er en løbende og smertefuld proces. Reolpresset lettede noget, da vi begge fik en e-bogslæser.

  2. Erik Hulegaard skriver:

    Også jeg elskede og samlede på HHH-bøgerne. Men der blev ved en flytning "renset ud", hvor en bibliofil brutalitet var nødvendig.

  3. Uffe Jerner skriver:

    @Eric Bentzen: Du har ret, e-bogslæsere letter noget, men løser ikke problemet endegyldigt – papirbøger er tilsyneladende selvreproducerende.

  4. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaard: Sidst jeg flyttede, halverede jeg bogreolens indhold og indførte 1-ind-1-ud-princippet, men i praksis har det vist sig ikke at være helt enkelt at overholde.

  5. Ellen skriver:

    Bogudrensning er ikke sjovt! Jeg har udført det to gange og har begge gange følt mig som brandmand i Fahrenheit 451 - især fordi de fleste af dem endte i en båltønde i Sverige.
    Kan man mon efterhånden ikke også finde HHH-oplysningerne på nettet? Der står jo snart sagt alt ... inklusive en hel del, som ikke burde stå der.

  6. Anonym skriver:

    Man må følge med tiden - omend i forskudt proces. Jeg har for ikke så længe siden skilt mig af med Salmonsens leksikon, indbundet i sort og guld. Heri kunne jeg læse, at finner stikker med knive, at negre..., at kinesere... og andre tidsforskudte nyttigheder. Kuriøst, ja, men at fylde reolen op med det, nej.
    God tur på genbrugspladsen.
    Vh Lisbeth

  7. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Jo, man kan finde oplysninger om alt på nettet – også mange forskellige oplysninger om det samme, så hvad skal man vælge? Jeg prøvede for sjovs skyld at google 'timeløn murersvens 1947', og se hvad der kom ud af det. Det er ikke altid hurtigere end at slå op i en bog ...

  8. Uffe Jerner skriver:

    @Anonym/Lisbeth: I modsætning til eksemplerne fra Salmonsen, var det meget konkrete oplysninger, Hvem Hvad Hvor indeholdt. Min vægring ved at skaffe mig af med bøgerne skyldtes nok også mere, at det var et stykke kulturhistorie, jeg fjernede fra reolen. Men jeg kan glæde dig med, at de nu for længst er væk :)

  9. Lene skriver:

    Vi havde et eksemplar, som stammede fra en gang hvor min mand overvejede at søge ind til politiet. Dengang blev man anbefalet at læse det sidste års HHHH, da man blev hørt i almen viden :-) Vi har det lidt på samme måde med gamle regnskaber, for bilagene fortæller jo en historie. Men de fylder, når man har været landmandspar i 38 år.

  10. Uffe Jerner skriver:

    @Lene: 38 år! Jeg har aldrig tænkt på, at bilag kunne være bevaringsværdige, men jeg er jo heller ikke hverken landmand eller tidligere statsminister – men jeg forstår godt, hvad du mener :)

  11. Dax2 skriver:

    Bagagerummet er da et udmærket sted til den slags ...

  12. Uffe Jerner skriver:

    @Dax2: En bil kan bruges til mange ting.

Skriv en kommentar