#10 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen



På det lille torv foran slagterbutikken står en mand i blåt arbejdstøj med ryggen til og støtter sig til en husgavl med den ene hånd. Den frie hånd kan man ikke se, men efter armens vinkel at dømme befinder den sig et sted i skridthøjde foran manden. Det er myldretid, og der kommer mange mennesker forbi, men ingen ænser manden, bortset fra et ungt par, der stopper op et kort øjeblik.
– Nå, han skulle lige pisse, siger fyren til sin kæreste. Så går de videre.

Slagteren står og kigger ud på manden gennem butiksruden, da jeg træder ind i forretningen.
– Det koster lige 1500 kroner, siger han og nikker ud mod torvet, inden han ekspederer mig.

Et par minutter senere er jeg ude på gaden igen. Manden står stadig med ryggen til, men nu har han begge hænder foran sig. Han går lidt ned i knæ to gange hurtigt efter hinanden, vender sig om, fumler med den øverste bukseknap og slingrer langsomt ned ad gågaden.

Kategori: . Bookmark permalink.

6 svar på #10 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen

  1. Erik Hulegaard skriver:

    Slagterfagets mangeårige direkte kontakt til det kødelige nødvendiggør en viden om lovgivningen.

  2. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaaard: Der blev ikke uddelt nogen smiley fra slagterens side ...

  3. Eric Bentzen skriver:

    En husgavl er trods alt mere diskret end en lygtepæl.

  4. Ellen skriver:

    Jeg bliver ret så krænkelsesparat, når jeg ser mænd pisse, lige når trangen kommer over dem - uanset hvor det så måtte være. Hvor tit ser vi det ikke også i vejkanterne? Og de er forhåbentlig ikke berusede ...
    Har mænd sværere ved at kontrollere det end kvinder har? Min mand kan godt finde ud af at administrere sin tissetrang således, at det foregår på dertil indrettede faciliteter, selv om han får vanddrivende medicin.

  5. Uffe Jerner skriver:

    @Eric Bentzen: Åh ja!

  6. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Jeg tror faktisk, at svaret på spørgsmålet om kontrol er 'ja', hvad enten det så skyldes en fysiologisk eller en psykologisk forskel. Men uanset hvad er der ingen undskyldning for ikke at tænke strategisk, når man færdes i det offentlige rum. Og så er der altså eksemplet her med fulderikkerne, som er uden for rækkevidde ...

Skriv en kommentar