#9 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen



I bakspejlet kan jeg se en sort bil nærme sig med stor fart, og på et øjeblik ligger den så tæt bag ved mig, at jeg ikke kan se nummerpladen. Bilen forsøger at presse mig, men jeg har ikke mulighed for at sætte hastigheden op. Foran mig kører en halv snes andre biler i kø på landevejen, som er smal og bugtet, oversigtsforholdene er dårlige, og der kommer hele tiden modkørende biler. Føreren af den sorte bil bag mig ryster demonstrativt på hovedet.

På et lige stræk er der pludselig fri bane i den modsatte retning, men der er en høj bakke forude. Den sorte bil flytter sig i et ryk over i den anden vejbane, passerer mig med brølende motor og fortsætter med at overhale de næste biler. Kort før bakken er der et helle. Den sorte bil kører venstre om, og et øjeblik efter er den på vej op ad bakken, mens den overhaler den ene bil efter den anden.

Lige inden den når toppen af bakken, vokser førerhuset på en lastbil op bag bakken. Den sorte bil speeder op og fortsætter direkte mod lastbilen, der tænder alle projektører. De øredøvende kompressorhorn på taget tuder uafbrudt. Jeg ser for mig, hvordan den sorte bil frontalt rammer lastbilens kølergitter og forestiller mig lyden af metal mod metal og glas, der knuses. Men det sker ikke. I sidste øjeblik får den sorte bil presset sig ind foran den forreste bil i køen og forsvinder op over bakken. Lastbilens horn høres stadig.

To kilometer længere henne er der rødt lys. Jeg stopper og giver mig til at vente på grønt bag ved den sorte bil.

Kategori: . Bookmark permalink.

6 svar på #9 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen

  1. Erik Hulegaard skriver:

    Indlægget giver tanker om med de alt for milde domme for "vanvidsbilisme"...suk!

  2. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaard: Jeg kan kun tilføje endnu et suk ...

  3. Eric Bentzen skriver:

    Græsseligt!
    Den med at indhente den overhalende ved lyskrydset oplever jeg tit på cykelstien. Der er nemlig aldrig grøn bølge for cyklister.

  4. Ellen skriver:

    Oj, jeg bliver så vred! Gid de tosser så bare kunne nøjes med at slå sig selv ihjel!

  5. Uffe Jerner skriver:

    @Eric Bentzen: Tak for at støve et truet, men fortrinligt udtryk af!

  6. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Mon ikke det ville hjælpe på det, hvis man indførte en psykologisk test i forbindelse med køreprøven. Hvor ville der også blive god plads på vejene!

Skriv en kommentar