#21 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen



Det varme vand i vaskekummen får spejlet til at dugge. Jeg tørrer spejlet af med håndklædet, og et øjeblik efter står jeg igen ansigt til ansigt med mig selv. Den nederste halvdel af ansigtet er dækket af barberskum, bortset fra læberne. I højre hånd holder jeg skraberen, som jeg lige har sat et nyt barberblad i. Jeg har barberet mig på den måde i mere end tredive år. Det er ikke noget, jeg har lært af andre. Jeg har fundet ud af, hvordan man bærer sig ad ved at forsøge mig frem, og jeg har aldrig skåret mig.

I går opdagede jeg, at den måde, jeg har barberet mig på i alle årene, er helt forkert. En illustreret artikel i et blad beskrev i detaljer, hvordan en korrekt vådbarbering skal udføres. Det meste stemte overens med min egen metode, men på ét punkt har jeg hver dag begået den samme fejl. Barberbladet skal følge skæggets groretning under hele barberingen, men under hagen har jeg altid ført skraberen imod groretningen. Desuden er jeg ikke sikker på, at jeg altid har holdt barberbladet i en vinkel på nøjagtig tredive grader som foreskrevet.

I dag har jeg sat mig for, at jeg vil følge artiklens anvisninger. Jeg fører skraberen op til højre kind, hvor jeg altid begynder, lader barberbladet trænge gennem skummet i en vinkel på tredive grader og trækker skraberen nedad. Barberbladet glider let de første tre centimeter, men stopper derefter brat. Det har sat sig fast i huden, og jeg mærker en sviende smerte.

Jeg lægger skraberen fra mig på kanten af vaskekummen, bøjer mig forover og skyller skummet af ved at pjaske vand på kinderne med begge hænder. Da jeg har tørret ansigtet, river jeg et hjørne af et stykke toiletpapir og presser det mod flængen. Det hvide papir bliver hurtigt helt rødt.

Jeg skifter det og bestemmer mig til at blive hjemme.

Kategori: . Bookmark permalink.

8 svar på #21 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen

  1. Erik Hulegaard skriver:

    Der er livssituationer, der næsten betinger, at man skærer ansigter...uden efterfølgende behov for akutte blodtransfusioner.

  2. Eric Bentzen skriver:

    Man skal ikke være så forandringsparat, når man i en moden alder har empirisk belæg for, at noget virker. Man kan fordomsfrit overlade dumhederne til yngre forsøgskaniner.

  3. Ellen skriver:

    Dit ansigt har vel også nærmest formet sig efter din barberingsmetode efter 30 år i samme retning, så at sige, så der er nok ikke noget at sige til, at det går galt, når du laver om på rutinerne.
    Bare et forsøg på forklaring fra en teoretiker inden for dette område ... ;-)

  4. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaard: Det gælder nok om at finde en grimasse, der kan passe – uden at skære ansigter :)

  5. Uffe Jerner skriver:

    @Eric Bentzen: Det har ret! 'Det skal være, som det plejer at være' har altid været mit motto. Det skulle jeg have holdt mig til.

  6. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Kan man ikke sige det sådan: Hvis man laver om på sine rutiner, risikerer man at tabe ansigt?

  7. Dax2 skriver:

    Det er da egentlig tankevækkende at man aldrig får et kursus i "våd"barbering. Jeg vil tro Frisør Lauritzen kunne give sådan et, men han har - som de fleste andre - forlængst lagt ragekniven fra sig og bruger barberblad i holder. Ideen med en uelektrisk barbermaskine som på det flotte billede, du viser, må netop være at den holder bladet i 30° vinkel? Det er bare mit gæt.

    Hvis barberbladet ikke er skarpt og man går imod de skråtvoksende hår, så siger det næsten sig selv at man risikerer at skære sig; jeg har altid gået mod vækstretningen og har hyppigt skåret mig! indtil for et par år siden købte den nyeste Braun. Jeg tror du har fornemmet rigtigt vedrørende hvordan det kan gøres de første mange år, før du læste den artikel.

  8. Uffe Jerner skriver:

    @Dax2: Jeg bruger en skraber nøjagtig mage til den på billedet – en såkaldt DE Safety Razor. DE står for Double Edge og betyder bare, at man kan barbere med begge sider af bladet, som sidder i spænd i skraberen i en vinkel på nøjagtig 90 grader i forhold til håndtaget. Man bestemmer altså selv 'barberingsvinklen' :)

    Moderne barberskrabere kræver barberblade med tre eller flere blade, og det er lykkedes fabrikanterne at bilde forbrugerne ind, at det giver en meget glattere barbering. Det er ikke tilfældet, selv om de koster 50 kr. stykket og ikke er skarpe længere end et gammeldags DE-barberblad til 2,50 kr.

Skriv en kommentar