#6 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen



Jeg stopper en hundredekroneseddel i møntvaskeriets vekselautomat. Et øjeblik efter rasler tikronerne ned i skålen, men da jeg tæller efter, er der kun otte.

Indehaveren af møntvaskeriet bor i det samme hus, og der er en dør fra vaskeriet ind til privaten. Jeg ringer på. Der går et stykke tid, før der bliver lukket op, og en ældre mand, der ser ud til at være et sted i firserne, står i døråbningen. Jeg forklarer ham, at jeg mangler at få tyve kroner tilbage efter forsøget med at veksle min hundredekroneseddel.

Manden tænker sig om et øjeblik. Så ser han op på mig og svarer:

– Prøv en gang til. Så har jeg tjent fyrre!

Kategori: . Bookmark permalink.

8 svar på #6 DEN KEDELIGE JULEKALENDER
– fragmenter af hverdagen

  1. Erik Hulegaard skriver:

    Møntvaskerier er et uddøende erhverv, så indehaverne må tænke alternativt, dog bør pengevask undgås.

  2. Måske du hemmeligt har udlånt 20 kr. til en fjern bank via en Dansk Bank. Spændende, hvad afkastet en dag bliver. Kroner eller sokker?

  3. Uffe Jerner skriver:

    @Erik Hulegaard: Ja, det er ikke godt at vide, hvad det ender med. Når jeg som barn kom forbi et skilt, der reklamerede for 'Møntvask', spekulerede jeg altid over, hvem i alverden der kunne have brug for at få deres mønter vasket.

  4. Uffe Jerner skriver:

    @Ellen: Ja, og jeg holder virkelig meget af mit møntvaskeri. En anden gang, hvor automaten beholdt et par tikroner, sagde vaskeriejeren: 'Du skal bare lade være med at tælle dem!'

  5. Uffe Jerner skriver:

    @Lisbeths Haveblog: Dér har vi jo forklaringen :)

Skriv en kommentar